Elk moment is een goed moment om voor jezelf te kiezen
Hieronder tref je het verhaal aan van Floor Hoefste. Floor is sinds kort medewerker bewonerszaken bij Lefier. Hieronder vertelt zij hoe zij op deze plek terecht is gekomen:
“Al jaren was ik werkzaam op klantcontactcentra en dan bij de grotere organisaties (Menzis/AnderZorg en KPN). In 1997 ben ik met dit werk gestart, dus eigenlijk heb ik aan de voet gestaan van de ontwikkeling van de serviceafdelingen zoals we die nu als KCC’s kennen”.
Wat wil ik nu echt?
Ik vond het werk echt heel erg leuk, het helpen van mensen die een vraag hebben of ergens niet uitkomen, gaf mij voldoening. Je kent de hele organisatie, zo goed als al je collega’s en je moet goed op de hoogte zijn van alle (werk)afspraken, processen en de uitzonderingen. Toch bekroop mij het gevoel dat ik iets meer wilde. Alleen was het voor mezelf niet altijd helder wat dat dan precies moest zijn. Zo ben ik coach geweest, trainer en leidinggevende. Elke keer erg leuke banen maar niet het werk wat mij echte voldoening gaf.
Hoe kom ik daar?
Toen ik in 2015 bij Lefier begon, had ik meteen oog voor de functie van medewerker bewonerszaken. Dat leek mij echt de baan die alles in zich had waar ik naar op zoek was. Ik besloot me hier verder in te verdiepen. Zo ben ik met veel van de collega’s een dag mee geweest om te onderzoeken wat het werk precies in houdt, of de praktijk net zo interessant is als het mij leek en hoe het is om met verschillende netwerkpartners over bewoners of cliënten te spreken. Door deze uitstapjes werd mijn interesse alleen maar groter. Hoe kon ik dit verder aanpakken? Ergens wist ik wel dat er mogelijkheden binnen de organisatie zijn maar welke weg moet ik bewandelen? Kortom: wat moet ik doen om mij hierin verder te ontwikkelen?
Eerst stage lopen
Mijn manager op het KCC kreeg ook in de gaten dat ik de wens had mij verder te ontwikkelen tot medewerker bewonerszaken. Zij stond er open voor en heeft me in verschillende gesprekken erg goed geholpen, laten zien wat er mogelijk is en mij hiermee op weg geholpen. Zo ben ik in 2019 begonnen met een stage. Ik vond het spannend en super tegelijk! Op huisbezoek bij de mensen die ik tot dan toe alleen maar telefonisch gesproken had… wat ga je meemaken? Nou, van alles! Wat een verschil als je van de “afstandsrelatie” ineens achter de voordeur van je klanten komt. Dan pas heb je een compleet beeld en kan je beter inschatten wat iemand nodig heeft en wat jij daarin betekenen kunt. Na 4 maanden was de stage voorbij, en toen?
Opleiding
Toen ben ik weer in overleg met mijn manager gaan zoeken naar een passende opleiding. Ik heb in het verleden maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd (het heeft er toch altijd al in gezeten) maar dat was al lang geleden. Een collega uit het team waar ik stage liep wees me op de opleiding tot woonconsulent van Kjenning. Dit was precies wat ik zocht! Deze opleiding is iets breder dan alleen de werkzaamheden voor medewerker bewonerszaken want er zit ook een stevig deel wijkbeheer en bewonersparticipatie bij maar dat is alleen maar een mooie extra. In overleg met mijn manager ben ik aan de opleiding begonnen.
Dit was wel een uitdaging, 2 dagen per keer, 4 keer in totaal, naar Breukelen. Dat betekende wel om 06:00 vertrekken met het OV en de volgende dag na dag 2 van de training weer naar huis om daar om 22:00 weer aan te komen en de oppas af te lossen. Het was een zware tijd maar ik heb het gered. Op de trainingslocatie was alles werkelijk perfect verzorgd wat als nadeel had dat ik na die periode 7 kilo zwaarder was maar dat terzijde.
Op 4 december moesten we examen doen en het verslag was al eerder ingeleverd. Kort voor de feestdagen kregen we de uitslag en ik was met prachtige cijfers geslaagd. En toen…. Wat wordt de volgende stap?
Contact met Loopbaaninitiatief
Ik wist dat er veranderingen op komst waren binnen Lefier waardoor er meer formatie voor de functie van medewerker bewonerszaken zou ontstaan. Daarom zat ik met smart op de vacature te wachten. Ondertussen was ik zo gemotiveerd om dit werk te gaan doen, dat ik al had besloten om ook buiten de organisatie te zoeken, mocht het binnen Lefier niet lukken. Ik heb toen contact opgenomen met Loopbaaninitiatief om te praten over de flexpool en andere mogelijkheden om toch deze baan te krijgen.
Solliciteren
Tijdens mijn kerstvakantie kwam de vacature op de borden. Gelukkig keek ik toevallig op intranet (iets wat ik in mijn vakantie nooit doe!) en jawel!!!! Hij stond er op!! Ik heb meteen een brief geschreven en mijn C.V. met hulp een enorme boost gegeven. Daar was ook al ruim 5 jaar niets meer aan gedaan en voldeed niet meer aan de huidige normen. Op basis van mijn brief ben ik uitgenodigd voor een eerste gesprek en daar kwam ik goed doorheen. Er zou een tweede gesprek volgen een zogenaamd “klikgesprek” met gebiedsteam Midden Groningen. Vlak voor het gesprek, kreeg ik de mededeling dat er andere beslissingen waren genomen en of ik in plaats van Midden Groningen misschien wel naar team Jongeren/studenten zou willen. Hier was ik helemaal niet op ingesteld en had ik ook geen rekening mee gehouden. Daarbij zag ik mij al in Hoogezand zitten met de collega’s daar, in de buurt van mijn oude afdeling het KCC en ook niet onbelangrijk, korte afstand zonder files. Ik moest dus wel even schakelen maar begreep ook dat het niet echt een keuze was. Dus natuurlijk gegaan voor het gesprek.
Aangenomen!
Het was een leuk gesprek en door de juiste vragen wordt je wel weer even goed aan het denken gezet, dat maakt het toch weer erg spannend! Toen ik weg reed waren alle twijfels over dit team op deze locatie helemaal weg en zat ik in spanning te wachten op het verlossende telefoontje. De dag erna werd ik gebeld, ik was binnen, het ging door!!
Precies vandaag zijn we 4 maanden verder en ik heb nog geen dag spijt van mijn beslissingen gehad. Het team waar ik in werk is een fantastische club mensen waar ik me helemaal thuis voel en de doelgroep lijkt achteraf heel goed bij mij te passen. De werkzaamheden zijn enorm divers, elke dag is er wel weer iets nieuws dus ik blijf leren en ontwikkelen. Nu realiseer ik me dat ik al die jaren in het klantcontact eigenlijk stil gestaan heb en te weinig uitdaging gehad. Als ik een werkdag achter de rug heb, ben ik ’s avonds bekaf maar denk ik met een tevreden gevoel terug aan de dag. En dit alles ondanks corona, want na de eerste week zaten we al thuis te werken waardoor ik het beschreef als inwerken 2.0
Tijd voor verandering!
Heb je het idee dat je meer wilt en kunt, ga dan op onderzoek uit en verschuil je niet achter excuses. Elk moment is een goed moment om voor jezelf te kiezen en de verandering in te zetten.”
Floor Hoefste
Medewerker Bewonerszaken Lefier